Zindelijkheidsbeleid

Start je kind binnenkort op onze school, maar loopt de zindelijkheid nog moeilijk? We helpen je graag op weg!

Onze visie op zindelijkheid

• Zindelijkheid is een spontaan rijpingsproces, d.w.z. dat dit niet bij elk kind even snel of even vlot verloopt. Toch kan dit wel beïnvloed worden door training. Daarom is het belangrijk om meteen op de eerste tekenen van je kleuter in te spelen.
  • Tijdens het zindelijkheidsproces moet het kind steeds begeleid en gemotiveerd worden. Dit gebeurt in de eerste plaats door de ouders. Zij spelen een cruciale rol in dit proces en dragen in de eerste plaats de verantwoordelijkheid. Daarnaast kunnen wij als leerkrachten ook steeds mee begeleiden en motiveren, al moeten wij nog steeds onze pedagogische opdrachten kunnen blijven vervullen.

Om onze pedagogische opdracht te kunnen garanderen, is het mogelijk dat er wordt aangeraden dat uw peuter enkel in de voormiddag naar school gaat of zelfs instapt bij de volgende instapdatum.
    Reden te meer om uw schouders onder de zindelijkheidstraining te zetten, alvorens uw peuter naar school gaat.

• Als je kleuter zindelijk is, bevordert dit ook zijn/haar welbevinden binnen de schoolcontext.

Om deze redenen en meer streven wij er dus naar om alle kleuters zo snel mogelijk zindelijk te krijgen, met uw hulp.

Om u alvast op weg te helpen, kan u op deze pagina onze ‘Zindelijkheidsweetjes‘ vinden bij de downloads. Hierin vindt u nogmaals onze visie, ons plan van aanpak, tips rond zindelijkheidstraining,… Ook de klasleerkracht staat steeds paraat om u en uw kleuter te ondersteunen in deze training.

Nuttige links